
Korábban jelentős önbizalomhiánnyal küzdött, beszélt arról, hogy gyakran érzett imposztor szindrómát (az érintett úgy érzi, nem érdemli meg a sikereit, és attól fél, hogy előbb-utóbb lelepleződik, mint „csaló”) és önértékelési problémákat. Ezt leginkább albumain keresztül dolgozta fel: a Love & Hate és Kiwanuka című lemezeinek narratívájában megjelenik az önelfogadás felé vezető út, így az első album után elvetett anyag és később az újrakezdés is ennek része lett. A kereszténység fontos része az életének: nyíltan beszél arról, hogy a hit, a spiritualitás és a hitélete is szerepet kap a dalírásban és a belső erőforrásai megtalálásában. Zenei és személyes identitásában is meghatározó a brit‑ugandai kultúrája: a szülei ugandai emigránsok, és gyerekként sokáig nem érezte magát otthonosan sem a brit sem a fekete zenei közegben. Ez később, a felnőtté válás egyik központi témájává vált a művészetében. 2016 óta házas, felesége, Charlotte szintén muzsikus. Két gyermekük van, és Southamptonban élnek 2019 óta. Az apaság és család szerepe jelentős: az új album (Small Changes, 2024) fő témái a kisdedekkel való élet, a felelősségvállalás, a személyes és érzelmi növekedés. Ezek hatására vált ez az anyag az eddigi legintimebbé és legszemélyesebbé
Innentől az eredeti cikkünket olvashatjátok:
Van az a pillanat, amikor elindul a Hatalmas kis hazugságok* főcíme – és az első hangokkal együtt már meg is borzongtál... A „Cold Little Heart” lassan építkező, melankolikus, ugyanakkor felemelő dallama ott van rengeteg ember fülében – és sokan közülük sosem tudták, ki is az előadó. Nos, a válasz: Michael Kiwanuka, aki idén újra fellép a Sziget Fesztiválon.
Kiwanuka nem harsány sztár, nem vezeti a bulvárcímlapokat, és nem köríti a zenéjét semmi felesleges zajjal. Amit ad, az mély, lírai és időtálló. Brit-ugandai származású zenész, akit gyakran hasonlítanak Bill Withershez vagy Curtis Mayfieldhez, de stílusa mégis teljesen egyedi. Soul, folk, pszichedelikus rock és néha gospel is kavarog a dalaiban – mindez olyan természetességgel, mintha mindig is együtt léteztek volna.
A szélesebb közönség valószínűleg a 2016-os Love & Hate albummal találkozott először, de a 2019-es Kiwanuka című lemeze már egyértelművé tette: ez nem egy szelíd soulénekes, hanem egy generációs hang. Ennek a lemeznek az elismeréseként el is nyerte a rangos Mercury Prize-t. Kiwanuka azonban nem ül a babérjain: legújabb albuma, a Small Changes 2024 végén jelent meg, és a kritikusok szerint eddigi legintimebb, legletisztultabb munkája. Mintha levetette volna a produkciós rétegeket, és csak azt hagyta volna meg, ami igazán ő: hang, dallam, hangulat, érzelem.
Aki látta őt élőben, tudja: koncertjei nem a pirotechnikáról szólnak. Inkább olyan, mint egy személyes vallomás, amely egyszerre szól húszezer emberhez és egyetlen fülhöz. A Sziget Nagyszínpada talán szokatlanul tágas háttér ehhez az intim hangvételhez, de Kiwanuka zenéje éppen ettől működik: nem alkalmazkodik a térhez, hanem megtölti azt. Ilyen volt például a bevezetőben emlegetett, híres dal a tavalyi Glastonburyn:
Az augusztusi nem az első alkalom, hogy Magyarországon játszik: legutóbb 2019-ben is a Szigeten lépett fel, és már akkor is azok közé tartozott, akit sokan „véletlenül fedeztek fel”, majd azonnal megszerettek. Most viszont már nem lehet véletlen: Michael Kiwanuka augusztus 8-án lép színpadra, és az új albummal a háta mögött egészen biztosan különleges koncertet hoz.
* Az HBO Big Little Lies (magyarul Hatalmas kis hazugságok) című sorozata 2017-ben indult, és nemcsak a sztárszereposztása (Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Laura Dern, Shailene Woodley, Zoë Kravitz), hanem kifinomult hangulata és soundtrackje miatt is kultikus státuszba került.
A nyitójelenethez választott főcímzene, Kiwanuka „Cold Little Heart” című dala tökéletesen tükrözte a sorozat kettősségét: látszólag idilli felszín, alatta feszültséggel, elhallgatásokkal és törékeny emberséggel. A dal ezzel együtt önálló életet élt, világszerte milliók ismerték meg anélkül, hogy tudták volna, ki az előadó – innen is indult sokak számára Kiwanuka felfedezése.
A zenei szál nem merül ki ebben: a sorozatban fontos szerepet játszik Zoë Kravitz, aki nemcsak színésznőként, hanem zenei kötődésével is hozza a hangulatot. Lenny Kravitz lánya többek között a Lolawolf nevű formáció tagja volt, és már a sorozat előtt is zenélt. Bár nem ő választotta a főcímdalt, karakterének (Bonnie) visszafogott, spirituális személyisége is erős kapcsolatban állt a zene szuggesztív jelenlétével. Érdekesség, hogy Zoë korábban nyilatkozta: „egy jó sorozatnál a zene és a csend épp annyira karakter, mint a szereplők”.
A Big Little Lies tehát nemcsak egy krimibe hajló dráma volt, hanem egy zenei tér is – és éppen ezért lett Michael Kiwanuka egyik legfontosabb áttörési platformja.
Magyarország egész területéről – így a Hajógyári-szigetről is – kitiltja a kormány a Kneecap raptriót