Elszállt az első 80 év – Bródy János új albummal ünnepel

Elszállt az első 80 év – Bródy János új albummal ünnepel

Bródy János az Illés-együttesben kezdte zenei pályafutását, amely a magyar nyelvű beatzene létrejöttében is kulcsszerepet játszott. Áthallásos szövegei már ekkor megjelentek, emiatt aztán több dalt és albumot is betiltottak a korabeli cenzorok. Bródy alapító tagja volt a Fonográfnak is, majd dalszövegeket írt többek között Koncz Zsuzsának, Halász Juditnak, a modern időkben pedig az Ivan & The Parazolnak és a Margaret Islandnek is. Évtizedek óta tartó szólókarrierje máig töretlenül sikeres, minden egyes albumával és koncertjével bizonyítja, hogy értékrendje és mondanivalója nem változott jelentősen az évek alatt – sőt, dalainak jelentése manapság talán aktuálisabb, mint valaha.

Bár többször hallhattunk és olvashattunk már tőle arra vonatkozó nyilatkozatot, hogy leteszi a lantot, Bródy János továbbra is aktívan dolgozik. Úgy tűnt, már Az Illés szekerén című lemezzel befejezte volna az albumkészítést, ezután jött a Ráadás, majd a Gáz van, babám. Utóbbi korong megjelenése után még egy olyan nyilatkozatot is olvasni lehetett, hogy amit a mai világról gondol, az nem való dalszövegekbe. Ennek ellenére (szerencsére) Bródy mégis dalokba öntötte mindazt, ami mindnyájunkat foglalkoztat. Ennek eredményeként született meg Az első 80 év című album, amely a legendás dalszövegíró kerek születésnapját ünnepli.

A GrundRecords kiadó jóvoltából – amely már évek óta dolgozik együtt Bródy Jánossal – ismét egy csodálatos, külsőleg és belsőleg egyaránt méltó kiadvány született. Az album mellett Bródy arénakoncertre is készül 2026. április 11-én, ahol természetesen az új album dalai kerülnek majd előtérbe.

Az első 80 év – rendhagyó album

A „rendhagyó” jelzőt természetesen csak egy bizonyos aspektusból értelmezhetjük, hiszen Bródy János dalai – ahogy már leírtam – ugyanazon értékrendet képviselik, és máig aktuálisak. Az új lemez azonban lendületével, dinamikájával és energiájával kilóg a korábbi albumok sorából. Egyértelműen érződik az indulat mind zenében, mind szövegben – ez talán az az indulat, amely miatt Bródy azt a bizonyos nyilatkozatot tette.

A lemez első dala az Én szóltam címet viseli, és vélhetőleg az alcímben is feltüntetett Martin Niemöller, német teológus híres idézetére reflektál:

„Mikor a szocialistákat vitték el, csendben maradtam, hisz nem voltam szocialista.
Amikor a szakszervezeti tagokat vitték el, csendben maradtam, hisz nem voltam szakszervezeti tag.
Amikor a zsidókat vitték el, csendben maradtam, hisz nem voltam zsidó.
Amikorra engem vittek el, nem maradt senki, aki tiltakozhatott volna.”

A dal kifejezi a véleménynyilvánítás és a felszólalás fontosságát, amelyet egyébként egyre több helyen, egyre erősebben hallhatunk. Bródy János ebben a dalban utal elátkozott szenvedélyére is, amely úgy ég benne, mint régen.

Hungarian Blues 2.0 – ismerős, ugye?

A Hungarian Blues Bródy első szólóalbuma volt – tudjátok, csak az, amit a cigány húz – amely óriási sikert aratott, és a mai napig népszerű dalok kaptak rajta helyet. A Koncz Zsuzsának írt Jelbeszéd 2.0 után a szerző ismét a számkódos rendszerhez nyúlt, és újraértelmezett egy régi dalt. A Hungarian Blues 2.0 egy jótékony angyal érkezését festi le, aki békét szeretne hozni az egymással állandóan harcoló magyaroknak. Törekvése azonban sikertelenségbe fullad, hiszen a nagy vitézek dölyfös indulattal utasítják az angyalt: „Dögölj meg, de most azonnal!” 

Az alkatrész

Számomra az album egyik csúcspontja egyértelműen Az alkatrész, amelyben az ember egy gyilkos gépezet részét képezi, amelyet bár hűen szolgál, nem veszi észre, hogy rossz irányba halad. És akkor enyhén fogalmaztunk. Ez volt az a dal, amelyre igazán felkaptam a fejemet, hiszen az utóbbi években egyáltalán nem volt jellemző Bródyra ez a fajta zeneiség – sőt, talán ennyire szókimondó sem volt korábban.

A B-oldal

Bródy János minden albuma pontosan megtervezett, méghozzá általában vinyl, vagyis mikrobarázdás nagylemez formátumban. Az első 80 év esetében az A-oldalon kaptak helyet az új dalok, a B-oldalon pedig azok a szerzemények, amelyek valamilyen formában már megjelentek. A Semmi sem tökéletes című dalt Halász Judit, a Köszönöm, a Mariana-árok és Az első 80 év című dalokat pedig Koncz Zsuzsa énekelte már korábban.

A Mondd, te mit hiszel című szerzemény pedig single formájában jelent meg Bródy csatornáin – sőt, a szerző kommenthadjáratot indított a dal linkjével a megfelelő helyeken.

Bár ezek a dalok nem újak, Bródy János még nem énekelte fel őket nagylemezre korábban. Ráadásul tökéletesen beleillenek az új album légkörébe, zeneileg pedig a korábbi években megszokott Bródy-hangzást hozzák: egyszerű, letisztult, mégis tökéletes zene, amely engedi a fókuszt a szövegre terelődni. Aki pedig értőn figyel, észreveheti a Bródytól már megszokott visszautalásokat, parafrázisokat, idézeteket korábbi dalaiból vagy éppen legnagyobb költőink verseiből.

A korongot Az első 80 év című dal zárja, amely keretes szerkezetbe foglalja a lemez mondanivalóját, ha nem is az első, de a második dallal. A Divatjamúlt dalok szintén erősen hozza a Ráadás lemez stílusát, egyfajta keserédes visszatekintés a több évtizedes pályára és a „divatjamúlt dalokra”, amelyekre biztosan vannak, akik tényleg ráaggatják ezt a jelzőt, ám érzéseink sok esetben nem ezt, hanem a szomorú aktualitást tükrözik.

Elszállt tehát az első 80 év, de nagyon reméljük, hogy a második 80 is aktívan folytatódik. Az áprilisi nagykoncertet korszakzáró koncertként hirdetik, amely lezárja a Ráadás és a Gáz van, babám időszakát. Olyan estének ígérkezik, amelyet semmiképp sem lenne érdemes kihagyni.

Aki pedig előbb szeretne találkozni Bródy Jánossal, az 2025. szeptember 14-én megteheti a 100. Lemezbörzén, az ELTE Gömbaulájában, ahol a zenész albumpremierrel egybekötött dedikálást tart.

A teljes album itt


Kapcsolódó koncert
vissza
webes verzió
© koncert.hu