
Kapu Tibor a küldetés során a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén gitározta el a dalt, miközben a Föld felett keringett – olyan pillanatot teremtve, amely egyszerre volt emberi és kozmikus.
A zene és az űr találkozása mindig több volt technikai bravúrnál – az emberi jelenlét legérzékenyebb bizonyítéka a végtelenben. Az 1960-as évek óta több űrhajós vitt magával hangszert, dalt, vagy éppen egy-egy földi hangulatot a csillagok közé.
- Az első „űrzenei pillanatot” 1965 karácsonyán jegyezték fel: a Gemini-6 küldetés két űrhajósa, Wally Schirra és Tom Stafford egy aprócska harmonikán és csengőn eljátszotta a Jingle Bells-t, ezzel az első dalt, amit valaha rögzítettek a világűrben.
- A popkultúra később is gyakran tekintett az űrre inspirációként – elég David Bowie Space Oddity című dalára gondolni, amely a magányos űrhajós, Major Tom történetét mesélte el, vagy Elton John Rocket Man-jére, ami generációk számára vált az emberi kíváncsiság és elszigeteltség himnuszává.
- 1977-ben a NASA a Voyager-1 és -2 űrszondák fedélzetén aranylemezeket helyezett el, rajtuk Bach, Beethoven, Chuck Berry és néhány tradicionális afrikai, japán és magyar népdal felvételével – abban a reményben, hogy ha valaha földönkívüliek hallgatnák, képet kapjanak arról, milyen a földi zene.
- A modern korszakban a kanadai űrhajós Chris Hadfield 2013-ban az ISS fedélzetén rögzítette Bowie Space Oddity-ját, amely az első teljes zenei videó lett, amit az űrben forgattak.
És most, 2025-ben, Kapu Tibor és a Bagossy Brothers Company együtt írták meg a magyar fejezetet ebbe a történetbe. A magyar űrhajós fél évvel az indulása előtt kezdett dolgozni az ötlet megvalósításán. A küldetés utolsó napjaiban aztán – a súlytalanság csendjében – kézbevette a gitárt, és eljátszotta a dalt...
„Januárban kezdtük a munkát, fél évvel a repülésem előtt. Akkor még csak annyit tudtam, hogy ha a fene fent eszik is, én gitározni fogok a világűrben. A világűrben aztán jött a munka, a kialvatlanság, az élmények, a felfoghatatlanság, a szépség, a csodálkozás, és annak ellenére, hogy az űrgitár mellett ezerszer haladtam el, csak a küldetés utolsó napjaiban kerültem oda, hogy játszak is rajta. Sosem fogom elfelejteni, milyen érzés volt ezt a dallamot játszani, közben a Földet nézni és arra gondolni, hogy nem sokára visszajövök én is. Valami mély, őszinte, szelíd, olyan amikor az ember sóhajt egy nagyot és szíve kinyílik. Magyar hangokat játszottam a világűrben. Még visszagondolva is beleborzongok” – mesélte Kapu Tibor, akitől nem idegen a zenekaros lét: ha ideje engedi és péppen nem űrhajózik, ukulelén játszik a Szégyelld Magad Kata elnevezésű formációban.
A zenekar már hónapokkal korábban célzott a közös projektre: űrhajósos grafikák, rejtett utalások jelentek meg a merchben és a koncertvizuálokon. A titok azonban csak a Budapest Parkban tartott szeptemberi koncerten derült ki, amikor Kapu Tibor csatlakozott a zenekarhoz színpadon. A közönség először csak a vetített felvételeket látta az űrből, majd a valóságban is megjelent az asztronauta, kezében azzal a speciális gitárral, amellyel odafenn játszott.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Tudtad…?
???? Az ISS fedélzetén egy kifejezetten súlytalanságra tervezett akusztikus gitár található, amelyet a NASA még 2001-ben juttatott fel. A hangszer számtalan nemzetiségű űrhajós kezében megfordult, és az elmúlt két évtizedben a „világ legmagasabban szóló” gitárjává vált.
???? A súlytalanságban zenélni nem egyszerű: a húrok rezgése és a hanghullámok terjedése ugyanúgy működik, de az űrhajósnak rögzítenie kell magát, különben a legkisebb mozdulat is elsodorja a kabinban.
???? Kapu Tibor előadása így nemcsak szimbolikus pillanat volt, hanem technikailag is kihívás – az első alkalom, hogy magyar nyelvű élő zene szólt a világűrben.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
„Idén az űrutazásom mellett a Parkos koncertet vártam a legjobban, aznap pedig a 15 éves osztálytalálkozóm ellenére is e körül forgott minden gondolatom. Sokkal jobban izgultam, mint a rakétában. Imádtam kilépni a délutáni napfényes színpadra, belelátni abba, milyen elképesztő profi és mégis baráti munka zajlik ilyenkor a háttérben. A road-ok a világon a legkedvesebbek voltak velem és a gitárommal. Az izgalom csak szépen lassan hagyott alább és a keletkező űrt kezdte betölteni az izgatottság. A koncert előtt átadtam a bandának azt a kicsi kék Bagossy pengetőt, amit még a pólóval együtt vettem annak idején és kihozattam Houstonba, hogy aztán elvigyem zsebben a világűrbe. Amikor a srácok felmentek a színpadra, a backstage-ből néztem, ahogy a testvérek megölelik egymást utolsó mozzanatként, mielőtt a tömeg szeme elé kerülnek. Csordultig telt érzelmekkel a teljes nap, aminek a végefelé már ugrálva vártam, hogy végre felvehessem a gitárt. A sötét színpadon bebotorkáltam a leeresztett LED-kör közepére és onnan néztem végig a mögöttem felsejlő videós összeállítást a küldetésemről. Rettenetesen büszke voltam. Az addigra már elkeveredett, minden gondolatomat felülíró izgalom-izgatottság úgy szűnt meg egy csapásra, mint amikor a rakétánkban emelkedéskor a leggyorsabb, legrázósabb, leghangosabb szakasz után hirtelen beáll a súlytalanság és a világűr csendje. Letisztulva, megérkezve álltam a színpadon.
Libabőrösen gondolok vissza a közönség reakciójára, azokra a pillanatokra. Feljöttek mellém Norbiék, elkezdtek zenélni, én pedig belefeledkeztem az érzésekbe. Felszabadult összenevetés Zsombival és Atával, elégedett mosoly Szilárddal, baráti kacsintás Lacival, ölelés Norbival. Az a pár perc olyan gyorsan ment el, olyan természetesen, olyan könnyedséggel, hogy már akkor elkezdtem sajnálni, hogy nem egy teljes koncertnyi anyagot játszottam el az űrben” – tette hozzá Tibi.
„Nagyon büszke vagyok arra, hogy a Visszajövök történelmet írt és az első magyar nyelvű szerzeményként debütált a világűrben. Hihetetlen belegondolni, hogy ez a dal milyen utat járt be, ahogy Gyergyóból indulva, a világűr érintésével megérkezett a Budapest Parkba. Vannak dolgok, amit minden zenész elképzel, amikor először hangszert vesz a kezébe, de vannak olyanok is, amiket lehetetlen mérföldkőként előre megjósolni. Nos, ami velünk történt, az abszolút ez utóbbi kategóriába tartozik” – mondta Bagossy Norbert.
A „Visszajövök” története egyben a magyar könnyűzene történetének is különleges fejezete: egy dal, amely a hazatérésről szól, mégis először az űrben talált otthonra.
A NASA zenekara elképesztő felvételeket készített
Ezt a számot állították be ébresztőnek Elon Musk űrhajójának asztronautái