Minden ír legyen!

10 szám a most futó House of Guinness-sorozatból

A 19. századi Dublin és New York között játszódó sorozat a hatalom, a vallás, a pénz és a tradíciók súlyát mutatja meg – de mindezt erőteljes zenei aláfestéssel, amely a sorozat atmoszférájának legalább akkora része, mint a díszletek vagy a jelmezek.

A zenei világ: Ilan Eshkeri és Amelia Hartley közös munkája.

A House of Guinness zenéje két forrásból táplálkozik.

Az eredeti filmzenét (score) a brit zeneszerző Ilan Eshkeri komponálta, akinek neve ismerős lehet olyan filmekből, mint a Stardust vagy a Still Alice. Eshkeri klasszikus és folk-hangszereket vegyít elektronikus motívumokkal, így a sorozat zenei világa egyszerre időtlen és modern. A zeneszerző külön albumot is kiadott a sorozathoz, ahol olyan tételek hallhatók, mint The Devil & the Rocky Road vagy Spes Mea In Deo (WØLFFE közreműködésével).

A másik vonalat a licencelt dalok adják – ezek meglévő számok, amelyeket a sorozat zenei vezetője, Amelia Hartley válogatott. Hartley neve több brit sorozatból is ismerős, és itt is felismerhető az alapkoncepció: „minden ír legyen”. A válogatásban kizárólag ír előadók, illetve ír kötődésű zenekarok szerepelnek, a punk, folk, hiphop és alternatív műfajok legjavából. A House of Guinness zenei palettája így valóságos ír zenei kaleidoszkóp – a hagyományos balladáktól a modern poszt-punkig.

 

10 kiemelt szám a sorozatból


1. Fontaines D.C. – Starburster

A dublini poszt-punk zenekar – nyáron a Dürerben adtak koncertet –  mára az ír zenei színtér globális exportcikke lett. A Starburster nyitódal a sorozatban: energikus, feszültséggel teli, és tökéletesen megalapozza az első rész hangulatát. Zeneileg a düh, a szorongás és a melankólia keveréke – ahogy a Guinness-birodalom fiai is érzik magukat a történet elején. Érdekesség, hogy a Starburster nem először tűnik fel képernyőn: a dal az EA Sports FC 25 játék, a Black Rabbit és az Outer Banks sorozatok, valamint több filmelőzetes zenéjeként is hallható volt. A Fontaines D.C. ezzel a számmal végképp belépett a “filmslágerek” ligájába – úgy tűnik, a világ most nagyon rájuk hangolt.

2. Kneecap – Get Your Brits Out

A belfasti hiphop trió – első itteni fellépésük a Szigeten lett volna idén, de kitiltották őket az országból –  provokatív és politikus: az ír nyelvet bátran vegyítik rap-ritmusokkal és társadalmi kommentárral. A Get Your Brits Out tökéletesen illik a sorozat rebellis pillanataihoz. Kétségtelenül a legpunkabb rap, ami valaha Guinness-féle díszletben felhangzott.

3. Flogging Molly – Devil’s Dance Floor

Az ír-amerikai folk-punk ikonikus zenekar – akik már többször is jártak nálunk – dala régi kedvenc, most új értelmet nyer. A hegedű, a dob és a lendület a sorozat táncos, kocsmai jeleneteiben robban be. Zsigeri, hangos és hiteles – mintha maga Arthur Guinness csapolna a háttérben.

4. The Mary Wallopers – The Rich Man and the Poor Man

A kortárs ír népzenét újrafogalmazó csapat társadalomkritikus hangjától hemzseg a sorozat. Ezt a dalt egy Dublin utcáján játszódó jelenet alatt hallhatjuk – tökéletesen illik a szegénység és gazdagság kontrasztjához. A hagyományos hangszerek és az új korszak hangja találkozik bennük.

5. The Mary Wallopers – As I Roved Out

A klasszikus ír ballada feldolgozása – lassú, fájdalmas, mélyen lírai. Egy női karakter (Olivia Guinness) magányos pillanata alatt csendül fel, és új értelmet kap az évszázados dallam. Mintha a történelem énekelné a fájdalmát...

6. Kneecap – I bhFiacha Linne

Egy újabb Kneecap-darab, ezúttal teljes egészében ír nyelven. A cím jelentése: „Tartozunk egymásnak”. A sorozat egyik kulcsmondatává válik, zenei formában. Ritmus, nyelv és identitás találkozik benne – modern ír kultúra sűrítve.

7. The Chieftains – Boil the Breakfast Early

A legendás ír folkzenekar több mint hatvan éve formálja a népzene hangját. Ez a vidám, tradicionális táncdal a sorozat egyik könnyedebb jelenetét festi alá – ahol a Guinness-munkások énekelnek a gyárban. A zene, amitől Írország otthonná válik.

8. Lankum – The Granite Gaze

A sötét tónusú, kísérletező folkzenét játszó Lankum a hagyományt avantgárddal keveri. A Granite Gaze egy gyászos, lassú tétel, amely a sorozat egyik legdrámaibb epizódját kíséri. A hang, ami alatt Dublin kövei is sírni kezdenek.

9. Lisa O’Neill – Old Note

Lisa O’Neill az egyik legkülönlegesebb ír énekesnő, aki sajátos, törékeny, mégis erőteljes folkhanggal dolgozik. A Old Note a női sorsról, időről és emlékezetről szól – éppen úgy, mint a sorozat női főhőse. Lírai, finom és megrázó.

10. The Murder Capital – For Everything

A modern ír rock másik nagyágyúja. A For Everything mélyen melankolikus, sötét, mégis katartikus záródal a sorozat egyik epizódjában. Ha a Guinness egy érzés lenne, ez a dal lenne az: keserű, sűrű, mégis felemelő.

A House of Guinness nem csupán a Guinness-dinasztia története – hanem Írországé is, a maga hangján, dalain és ritmusán keresztül. A sorozat zenei világa egyszerre híd múlt és jelen között: az Ilan Eshkeri által komponált score a dráma lelke, míg Amelia Hartley válogatása a kultúra szívverése. A kettő együtt az, amitől ez a sorozat nemcsak történet, hanem élmény – hallani és látni is kell.

Miért pont az írek?

Az utóbbi években az ír zene újra világszinten meghatározó lett. De ez nem egyetlen zenekar vagy botrány eredménye – hanem egy kulturális robbanás, amely egyszerre politikai, nyelvi és művészi jelenség.

A Kneecap valóban látványosan berobbant – ír nyelvű rap, társadalmi provokáció, humor és identitáspolitika keveredik náluk, és a köréjük épült film (Sundance 2024) is világsikert aratott. De ők csak a jéghegy csúcsa. A háttérben egy egész nemzedék dolgozik azon, hogy az ír kultúrát a 21. század nyelvén mondja el: a Fontaines D.C., a Lankum, a The Mary Wallopers, a Lisa O’Neill vagy a The Murder Capital mind más hangon, de ugyanarról beszélnek – gyökerekről, identitásról, történelmi sebekről és új kezdetekről.

Az ír zene ma nem pusztán szórakoztat, hanem társadalmi önkifejezés. A brexit utáni időszak, a nyelvi reneszánsz és a digitális függetlenség egyaránt hozzájárult ahhoz, hogy az ír előadók merjenek saját történetet mesélni – ír nyelven, ír szemmel, ír ritmusban.

Ahogy a House of Guinness is mutatja: a zene ma már nem csupán háttér a történethez, hanem maga is történetmesélés.

És ebben az írek az élen járnak.

Ha valaki szeretne egy Spoti-listát a filmsorozat dalaiból, ide kell kattintania!

Az írás ezen és ezen cikkek felhasználásával született.




 



vissza
webes verzió
© koncert.hu