
Mi is az a britpop?
A „britpop” nemcsak Robbie Williams új albumának címe, hanem egy egész zenei korszaké is: a kilencvenes évek közepének brit kulturális aranykora, amikor zenekarok, mint az Oasis, a Blur, a Pulp vagy a Suede meghatározták, hogyan szóljon a modern brit (gitár)zene. A britpop a hétköznapi hősökről, a városi életérzésről és a nemzeti öntudatról szólt – épp az ellenpontja volt a nemzetközi popcsillogásnak. Robbie akkoriban a Take That tagjaként egy másik világban mozgott: a gondosan felépített boyband-pop világában. Most, három évtizeddel később, a Britpop című lemezzel mintha visszatérne abba az időbe – csak ezúttal belülről, a saját szemszögéből meséli újra a korszakot.
A klip inspirációját a The Word című legendás brit tévéműsor adta, amely 1990 és 1995 között futott a Channel 4-on. Ez a késő esti, kicsit anarchikus zenei show volt az, ahol a korszak legmerészebb fellépői – Oasis, Blur, Happy Mondays – először robbantották fel a képernyőt. A The Word nemcsak a britpop zenekarok ugródeszkája volt, hanem olyan nemzetközi előadóké is, mint a Nirvana – akik 1991-es fellépésükkel gyakorlatilag megnyitották a műsor kapuját a grunge előtt is. Talán ez volt az előzménye a híres, '92-es Reading Fesztiválnak.
A The Word a fiatal (brit) zenészek „beavatása” volt: ha ott játszottál, hivatalosan is beléptél a popkultúra történetébe. Williamsnek annak idején nem adatott meg, hogy fellépjen benne, most azonban – harminc évvel később – videóban valóra váltotta ezt az álmot.
A zenész ezt nevezi „DeLorean-pillanatnak” – utalás az Időgép a jövőbe film legendás autójára, amely képes visszarepíteni az embert az időben. A Pretty Face klipben végre visszajut abba a korszakba, ahol fiatalként a karrierje gyökerezett: a britpop hőskorába.
Az ő szavaival:
„Ha a Britpop az az album, amit akkoriban készítettem volna, akkor a The Word az a tévéműsor, ahol bemutattam volna. Most ez (virtuálisan) valóra vált.”
A Pretty Face a negyedik kislemez a Britpop című lemezről, a korábbi Rocket, Spies és Human után. Az albumon komoly nevek tűnnek fel: Chris Martin (Coldplay), Gaz Coombes (Supergrass) és Tony Iommi (Black Sabbath). Eredetileg 2025. október 3-án jelent volna meg, ám Williams végül 2026. február 6-ra halasztotta a megjelenést.
A csúszás okát maga az énekes mondta el egy londoni klubkoncerten:
„Mind úgy teszünk, mintha nem Taylor Swiftről szólna a dolog – de rohadtul róla szól. Nem lehet vele versenyezni.”
Ezzel feltehetően arra utalt, hogy Taylor Swift október elején épp új albummal rukkolt ki, és a brit slágerlistákon egyszerűen lehetetlen lett volna mellette érvényesülni. Williams inkább kivárt.
Williams pontosan tudja, mi forog kockán: a halasztás mögött van további fontos szempont, ami egy másik előadóhoz, jobban mondva: egy komplett zenekarhoz fűződik. Jelenleg ugyanis 15 brit listavezető albummal áll holtversenyben a The Beatles együttessel – ami azt jelenti, hogy eddig tizenötször ért el első helyet a brit albumlistán, ugyanannyiszor, mint a legendás liverpooli négyes. Ha a Britpop a megjelenés után az élre kerül, Williams megdönti a brit poptörténelem egyik legnagyobb rekordját. Nem csoda hát, ha a Taylor Swift-féle gigamegjelenést inkább elkerülte: egy ilyen pillanatot nem lehet kockára tenni.
„Ha ezért egy kicsit önzőnek kell lennem, hát legyen – mondta nevetve – nem minden nap ír az ember történelmet.”
A Britpop tehát februárban jelenik meg, Robbie pedig intim klubturnéra indul Liverpoolban, Wolverhamptonban, Glasgow-ban és Londonban, hogy megünnepelje a kiadványt. A Pretty Face pedig bizonyítja: a popvilág örök kamasza még mindig képes visszarepülni az időben – és ott is maradni addig, amíg újra mindenki róla beszél.
A Britpop album dalaiban ott van mindaz, amit Robbie Williams a színpadon is megmutatott Budapesten: a humor, a sebezhetőség és a határtalan energia.???? Olvasd el a teljes koncertbeszámolót itt.