
A két évtizedes jubileumot a legendás album bakelit kiadásával, és koncertturnéval teszi még emlékezetesebbé az eMerTon- és Artsjus-díjas énekesnő.
„Nagyon jó érzés, hogy az album, és főleg A szürke patás című dal, ott van a legtöbbet hallgatott hazai karácsonyi dalok között. Évek óta hallom, hogy sok családban ezzel a dallal indul az ünnepi hangolódás, hogy ez milyen sokat jelent nekik, karácsonykor már hagyomány, hogy előkerül, sokan elküldik a családi videókat, ahogy a dalt éneklik, mert egyszerűen része lett az életüknek ünnepekkor” – meséli a GLAMOUR magazin digitális címlapinterjújában Zsédenyi Adrienn.
És hogy mi ez színésznősdi?
Az úgy volt, hogy Vass Virág írt egy regényt: a Szóló a legendás Dolly Sisters (képünkön) történetét meséli el – a 20. század elejének magyar származású ikercsillagaiét, akik az 1920-as évek nagy Gatsby-korszakának fényes revüvilágában váltak világhírűvé.
Kik ők?
A Dolly Sisters néven ismert ikrek, Janka és Rózsika Deutsch (angolosított nevükön Jenny és Rosie Dolly) 1892-ben születtek Balassagyarmaton, és kisgyerekként vándoroltak ki szüleikkel az Egyesült Államokba. Már tizenévesen felléptek, majd az 1910-1920-as években a New York-i és londoni revük világának sztárjaivá váltak.
Az ikrek tökéletes szinkronban táncoltak, gyakran egymás tükörképeként mozogtak a színpadon – ettől váltak egyedivé és emlékezetessé. A „Jazz Age” ikonjaiként a kor luxuséletét élték: Broadway-sztárok, filmszereplők, és a korszak leggazdagabb férfijainak kedvencei voltak. Rosie a milliárdos Henri Letellier, majd később Harry Gordon Selfridge (a híres Selfridges áruház alapítója) szerelme volt, Jenny pedig a francia arisztokrácia körében forgott. 1929-ben Rosie súlyos sérüléseket szerzett egy franciaországi autóbalesetben, ami után kényszerűen visszavonult. A tragédia idején (az autó másik utasa meghalt) ráadásul már a gazdasági világválság is elérte őket, ami anyagilag is padlóra küldte a nővéreket. Jenny végül 1941-ben öngyilkosságot követett el – sosem tudott felépülni abból, hogy a fényes, reflektorfényes élete hirtelen semmivé vált. Azt érezte, hogy a „Dolly-mítosz” véget ért, és e nélkül már ő sem nem létezik – ez a hiányérzet, a testvérétől való elszakadás, valamint a testi-lelki sebek együtt vezettek az öngyilkossághoz. Deutsch Rózsika 1970-ben halt meg, szinte elfeledve. Készült róluk film is: a The Dolly Sisters (1945) egy látványos, de erősen idealizált hollywoodi musical életrajz, ami inkább a korszak csillogását, mintsem az ikrek valódi, ellentmondásos, tragikus sorsát mutatja meg.
Hogy kerül a történetbe Zséda?
A szerző szerette volna, ha a történet kiemelkedik a sorok közül, ezért felkérte Zsédát, hogy vigye színpadra. Az énekesnő nemcsak dalra fakad, hanem színésznőként és táncosként is megmutatja magát: egy zenés színházi előadásban egymaga formálja meg az ikerpár mindkét alakját. A könyvbemutatón már ízelítőt is adtak a különleges koncepcióból, amelyből hamarosan teljes értékű produkció születik. Zséda nemcsak előadóként, hanem producerként is formálja a művet – zeneileg, vizuálisan és dramaturgiailag is viseli majd a keze nyomát a darab.
„A történet a nagy Gatsby korszakban játszódik – ez a zenei világ mindig közel állt hozzám, ezzel indult a pályám, és imádom ezt a hangulatot. Zeneileg nagyon hamar összeállt bennem az anyag, és meglepően természetes volt a prózai rész is: tényleg úgy éreztem, rám van szabva ez a feladat. A könyv egy ikerpárról szól, és a csavar az, hogy ezt a két karaktert egyedül játszom el. Ez hatalmas kihívás, hiszen a nulláról kell létrehozni az egészet – zenében, látványban, történetben. De pont ez az izgalmas benne: nemcsak előadóként, hanem producerként is dolgozhatok rajta, és valahogy azt érzem, hogy ez a feladat engem talált meg, nem én kerestem.”
(az idézet az interjú egyik részének szerkesztett változata)
Így tehát több mint két évtizedes zenei pályafutás után új szakmában bizonyíthat Zséda, kíváncsian várjuk az előadást! De a suszter azért marad a kaptafánál is: egyik közelgő koncertjének jegyeit csatoltuk!