Az idei Klipszemlén Majkának is csurrant, cseppent egy díj

Az idei Klipszemlén Majkának is csurrant-cseppent egy díj

A Csurran, cseppen klip teljesen váratlanul szakította át a magyar közélet amúgy is vékonyra kopott membránját. Eleinte csak egy frissen feltöltött videó volt a YouTube-on: Majka öltönyben, egy steril stúdióban ül, mellette a bemondónő, a kamera előtt pedig a fiktív ország, Bindzsisztán miniszterelnöke. A jelenet szándékoltan ismerős – épp annyira, hogy a néző ne tudja, a paródián nevet-e vagy a valóságot látja torz tükrön át. Amikor a karakterre ráeresztik az „igazságszérumot”, beindul a lavina: az ország vezetője cinikus őszinteséggel vall a korrupcióról, az állami mutyiról, a rendszer működéséről. A klip dramaturgiája egyszerre groteszk és ismerős, a jelenetek élessége pedig pont úgy csúszik át a szatírából a napi hírösszefoglalók világába, hogy a néző maga sem tudja eldönteni, mikor lépett át egy politikai kabaréba.

A videó órák alatt el kezdett terjedni: először a zenei megosztókon, aztán a közösségi felületeken, majd hirtelen az országos portálokon is téma lett. A „nézd meg ezt” típusú posztokból „ezt muszáj látni” lett, és a klip átlépte azt a határt, amit kevés magyar zenei videó képes: már nem szórakoztatóipari tartalomként kezelték, hanem állásfoglalásként. A kommentmezőkben azonnal megjelent a két pólus: egyesek szerint Majka végre kimondott valamit, amit mások nem mernek, mások szerint „politikát kever a zenébe”, és „túllő a célon”. A Revizor elemzése szerint a klip „nem viccel”, a Kreatív pedig arról írt, hogy Elek Péter rendező „rettenetesen pontosan érezte, meddig lehet elmenni úgy, hogy még fikció maradjon, de közben mindenki értse, mire utal”. A Népszava azt emelte ki, hogy a videó „ott talált telibe, ahol a mindennapi magyar valóság már maga is abszurd”.

A vitától függetlenül azonban a nézettség megállíthatatlanul nőtt: néhány nap alatt milliós, majd tízmillió feletti számokat produkált a klip, és a közönség reakciója egyértelművé tette, hogy a videó túlmutat a műfaj keretein. A szerephez pedig Majka olyan pontossággal és természetességgel nyúlt, hogy – akaratlanul is – megteremtette az egyik legmarkánsabb politikai karakterparódiát az utóbbi évekből. A klip nemcsak vizuális provokáció volt, hanem színészi feladat is: ritmusra épülő, visszafogott, mégis feszült alakítás, amelyben minden apró gesztusnak súlya volt.

Mire elérkezett a 9. Magyar Klipszemle, a Csurran, cseppen már rég nem sima videóként létezett: kulturális jelenséggé vált, amelyről cikkek, elemzések, viták és mémek születtek. A zsűri pedig végül azt díjazta, ami az egész jelenséget megalapozta: az alakítást. A Legjobb Alakítás díja azért lett különösen jelentős, mert nemcsak egy szerep jutalmazása volt, hanem annak az alkotói bátorságnak az elismerése, amely képes volt egy politikára érzékeny, vitáktól terhelt közegben is egyszerre pontos, szatirikus és színészi értelemben is erős teljesítményt nyújtani.

Az idei Magyar Klipszemlén 150 klip került a versenyprogramba – idén a díjak száma 26 kategóriában 54-re nőtt.

A nyertesek – kategóriánként:

  • Legjobb AI Video: Beton.Hofi ft. ANUBII$ – „PONT JÓ”

  • Legjobb Alakítás: Légüres tél – „Nem félek a farkastól” / Majka – „Csurran, cseppen”

  • Legjobb Animáció: Villő – „Séance” / hari_drama – „EYELIDS”

  • Legjobb Budapest: Arany – Glsch x DDT – „Mérleg”; Ezüst – EDEN – „Ghost in the Shell”; Bronz – Szalai – „Big Jet”

  • Legjobb Dance: Raklap – „Esőerdős élmények a kádban”; Lenkke_ – „Teló”

  • Legnagyobb Dili: som som – „East of Eden”

  • Legjobb DIY Klip: 6363 – „politika”

  • Legjobb Image Klip: Mehringer x BALKAN VIP, sosehol – „SZAR AZ ÉLET”

  • Legjobb Koncepció: Arany – 6363 közr. Nash, glsch, pHLaT, Tink – „emberem”; Ezüst – Janet Gruber – „Apám szemével”; Bronz – BLAHALOUISIANA – „AMORE (de nem veled)”

  • Legjobb Látvány: Arany – Dzsúdló – „SÖTÉT”; Ezüst – Önnu Jónu Son – „Thank You”; Bronz – Co Lee – „A DZSUNGEL KÖNYVE”

  • Legjobb Mobilklip: Arany – Beton.Hofi – „POKOL”; Ezüst – Yoko Schwab – „Herr Meerrettich”; Bronz – BOHÉM X FAKT – „NÁLUNK”

  • Legjobb Mood: Csalogány – „Virágot Kamillnak”

  • Legjobb Operatőri Munka: Arany – Pogány Induló – „Egy / Kettő”; Ezüst – Disiz – „ton ventre”; Bronz – Selah Vie – „Vándorlunk”; Bronz – Csinszka – „Felsütött a napsugára”

  • Legjobb Ötlet: Arany – Szlimmy, DOÓR feat. Co Lee – „Röppenjünk”; Ezüst – Mikee Mykanic – „TAKA 鷹 (たか)”; Bronz – cserihanna – „SÖRSEGGŰ LÁNY”

  • Legjobb Performansz: Jazzbois – „LAM Tones”

  • Legjobb Rendezés: Arany – Beton.Hofi – „BE VAGYOK ZÁRVA”; Ezüst – Pogány Induló – „kettő / kettő”; Ezüst – Dzsúdló – „PRESSO”; Bronz – Csík Zenekar – „Közbeszólt az ég”

  • Legjobb Styling/Jelmez: Beton.Hofi – „ANGYALOK”; DESH – „TALPRA CIGÁNYOK”

  • Legjobb VFX: Platon Karataev – „Három idő”

  • Legjobb Klip (fődíj): Pogány Induló – „Egy / Kettő” & Co Lee – „A DZSUNGEL KÖNYVE” (megosztva)

  • Közönségdíj: Máklikőr – „Hűtlen tangó”

  • Szervezők különdíja: 4Bards feat. Szaffi – „Karácsony másnapján” / böiler – „Szék

 

Felhasznált források:

Népszava, 2025.10.08.
Kreatív, 2025.01.29.
RevizorOnline 2025.06.14.

S mivel a Klipszemle oldalán még csak a 2024-es eredmények vannak fent:

Telex, 2025.11.07.

 

 



vissza
webes verzió
© koncert.hu